На Полтавщині створюють виробничо-освітні кластери та центри професійно-технічної освіти

Версія для друку

На Полтавщині створюють виробничо-освітні кластери та центри професійно-технічної освіти

 

Учора на нараді в голови облдержадміністрації директор Департаменту освіти і науки Полтавської ОДА Олена Харченко доповіла про хід реалізації Регіонального плану розвитку професійно-технічної освіти Полтавської області на 2016-2018 роки та Стратегії створення нового освітнього простору професійної (професійно-технічної) освіти Полтавської області на 2017-2020 роки.

Заклади професійної освіти Полтавської області

На Полтавщині функціонує 38 закладів професійної (професійно-технічної) освіти державної форми власності. Із них 11 професійних ліцеїв, 5 вищих професійних училищ, 4 центри професійно-технічної освіти, 13 професійно-технічних училищ, 5 навчальних центрів при установах виконання покарань.

Із 38 у 10 закладах навчається до 100 осіб, у 12 – до 200 осіб, у 6 – до 300 осіб, у 10 – більше, ніж 300 осіб.

У порівнянні з минулим роком, зменшилась кількість професійних ліцеїв (на 4 заклади) та професійних училищ (на 2 заклади). І збільшилось центрів професійно-технічної освіти (на 2 заклади).

Наразі 72% — це заклади ІІ атестаційного рівня, які забезпечують формування відповідного рівня кваліфікації з робітничих професій середньої технологічної складності, та 28% — заклади ІІІ атестаційного рівня, в яких ведеться підготовка з технологічно складних, науковоємних професій та спеціальностей.

Загальна кількість здобувачів професійної освіти складає 10100 учнів та слухачів, які отримують робітничу кваліфікацію зі 121 робітничої професії та 7 спеціальностей за освітньо-кваліфікаційним рівнем «молодший спеціаліст».

Проблеми галузі

Матеріально-технічна база переважної більшості закладів професійної освіти застаріла та не відповідає сучасним вимогам.

83% навчально-виробничого обладнання та техніки мають термін експлуатації більше, ніж 20 років. Подібна ситуація із автотранспортними засобами та сільськогосподарською технікою.

Реформування та децентралізація професійної освіти

В умовах реформування та децентралізації системи професійної освіти обласна державна адміністрація затвердила Регіональний план розвитку професійно-технічної освіти Полтавської області на 2016-2018 роки. Департамент освіти і науки ОДА розробив Стратегію створення нового освітнього простору професійної (професійно-технічної) освіти Полтавської області на 2017-2020 роки.

У рамках реалізації Регіонального плану та Стратегії у 2018 році продовжується робота щодо модернізації чотирьох закладів професійної освіти та створення на їх базі двох центрів професійно-технічної освіти. Очікувана мережа на кінець 2018 року — 36 закладів професійної освіти.

Також в області ефективно працює регіональна рада професійної освіти (стейкхолдерів). На Полтавщині вона з’явилася одна із перших.

— Стейкхолдери — це особи, що зацікавлені в розвитку професійної освіти Полтавського регіону, — пояснює Олена Харченко. — Це представники Департаменту, закладів освіти, роботодавці, громадські активісти та інші.

За підтримки ОДА та депутатського корпусу обсяг коштів з обласного бюджету, що спрямовується на поліпшення та модернізацію матеріально-технічної бази закладів професійної освіти, щорічно збільшується.

Так, у 2016 році на капітальні видатки спрямували 9500 тис. грн. У 2017 виділили 10373,8 тис. грн, з яких: на проведення капітальних ремонтів — 3233,8 тис. грн, будівництво спортивного залу — 4305,0 тис. грн та сучасного футбольного майданчика — 2835, 0 тис. грн. На перше півріччя 2018 року запланували 17123,7 тис. грн.

Створення виробничо-освітніх кластерів

Впроваджуються нові форми співпраці між закладами освіти та підприємствами-замовниками робітничих кадрів, приватним бізнесом.

У 2017 році створили три виробничо-освітніх кластери. Із метою удосконалення партнерських відносин між системою професійної освіти та бізнес-співтовариством, залучення додаткових ресурсів для розвитку матеріально-технічної бази закладів професійної освіти.

До їх складу входять Регіональний центр професійно-технічної освіти № 1 м. Кременчука та підприємства-замовники робітничих кадрів: ПАТ «Укртатнафта», ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод», ПАТ «Полтавський ГЗК»; Вище професійне гірничо-будівельне училище м. Горішні Плавні та підприємства-замовники робітничих кадрів: ПАТ «Полтавський ГЗК», ТОВ «Феррострой», ТОВ «Єристівський ГЗК». Та Регіональний центр професійно-технічної освіти м. Зіньків та підприємства-замовники робітничих кадрів: ТЗДВ Полтавська фірма «Ворскла», Укроліяпродукт.

— Ці кластери сприяють ефективному використанню матеріально-технічної бази, кадрового потенціалу навчальних закладів та підприємств, є основою для реалізації дуальної системи навчання кваліфікованих робітників. Ведеться робота щодо створення ще двох виробничо-освітніх кластерів, — наголосила директорка Департаменту освіти і науки Полтавської ОДА Олена Харченко.

Розвиток існуючих закладів професійної освіти

Значних результатів щодо розвитку матеріально-технічної бази закладу професійної освіти досягнули завдяки співпраці ОДА, облради, місцевих органів влади та органів місцевого самоврядування Решетилівки, депутатів різних рівнів та роботодавців із державним навчальним закладом «Решетилівський професійний аграрний ліцей імені І. Г. Боровенського».

Упродовж 2016-2017 років з обласного бюджету спрямували на будівництво нового спортивного залу 13805 тис. грн та футбольного майданчика зі штучним покриттям — 2835 тис. грн. Розпочали капітальний ремонт учнівського гуртожитку, на який у І півріччі 2018 року виділили 10 млн грн.

Відповідно до Програми розвитку аграрного комплексу Полтавщини на період до 2020 року та завдяки співпраці державного навчального закладу «Решетилівський професійний аграрний ліцей імені І. Г. Боровенського» з Асоціацією розвитку інтенсивного садівництва Полтавщини на полі навчального господарства закладено 3 га саду з ягідними культурами, 2 га малини та 1 га смородини, облаштовано систему краплинного зрошення.

Професійна освіта області має суттєві напрацювання у сфері державно-приватного партнерства. Функціонують Регіональний навчально-практичний будівельний центр за технологіями КНАУФ, Регіональний навчально-практичний будівельний центр із вивчення новітніх технологій компанії «Хенкель Баутехнік (Україна)», Міжрегіональний навчально-практичний центр із підготовки монтажників санітарно-технічних систем та устаткування.

Відповідно до пілотного проекту Уряду з модернізації підготовки кваліфікованих робітників відкрили два навчально-практичні центри із робітничої професії «Швачка. Кравець. Закрійник» (м. Полтава та м. Зіньків).

У 2018 році у Вищому професійному училищі № 7 м. Кременчука запланували відкриття навчально-практичного центру з професії «Електрозварник ручного зварювання. Електрозварник на автоматичних та напівавтоматичних лініях. Зварник».

На базі державного навчального закладу «Полтавський центр професійно-технічної освіти» розпочали роботу щодо створення опорного закладу професійної освіти щодо запровадження комплексної соціальної, професійної та спортивної реабілітації дітей з особливими освітніми потребами та осіб з інвалідністю. Для забезпечення доступності надання освітніх послуг в обласному бюджеті на 2018 рік передбачені кошти у сумі 1919,7 тис. грн на проведення робіт із реконструкції навчального корпусу, майстерень та гуртожитку.

Міністерство освіти і науки України визнало Полтавську область однією з 5 кращих областей, де 13-14 червня 2018 року за сприяння програми U-LEAD WITH EUROPE проводився ІІ загальноукраїнський семінар-нарада з питань розвитку професійної освіти.

Завдання для вдосконалення професійної освіти

— Основні завдання: здійснювати заходи щодо поетапної модернізації мережі закладів професійної освіти, їх укрупнення та реорганізації відповідно до потреб регіону; залучати інвестиції соціальних партнерів, бізнесу та роботодавців. Створювати навчально-практичні центри щодо впровадження інноваційних технологій виробництва за галузевим спрямуванням та сучасні галузеві навчально-виробничі кластери, — підсумувала Олена Харченко.

Також необхідно створювати інтерактивні освітні модульні площини з можливостями віртуальної лабораторії, орієнтованої на підвищення кваліфікаційного рівня та конкурентної здатності учнів закладів професійної освіти.

 

угору ↑