Впровадження політики доступного транспорту сприяє покращенню життя людей, в тому числі осіб з інвалідністю

Версія для друку

Серед проблем, які роблять середовище міста непридатним для мобільності та нормального самопочуття людей з вадами різного характеру, є потреба у забезпеченні оптимальної доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до основних об’єктів життєдіяльності, соціальних, транспортних та інших життєво необхідних послуг.
Одним із засобів вирішенням цього є підготовка фахівців з широким світоглядом і, зокрема, у сфері створення доступного універсального середовища для усіх категорій населення. Такий підхід забезпечує реалізацію вимог чинного законодавства та зобов’язань по Конвенції ООН „Про права інвалідів”.
Люди з інвалідністю на сьогодні не можуть повною мірою скористатись своїми правами, зокрема у сфері доступності транспорту. Транспортна система на сьогодні залишається недоступною, а залізнична галузь України поступається європейській внаслідок морального старіння рухомого складу, фізична зношеність якого за висновками фахівців складає 85,4%.
За результатами моніторингу автовокзали, автостанції та залізничні вокзали області потребують особливих перетворень і Полтавська дирекція залізничних перевезень вже розпочала обладнання засобами доступу вокзалів „Полтава-Південна“, „Полтава-Київська“ у м. Полтаві та вокзалу у м. Кременчуці. Відповідні роботи розпочаті на території вокзалу у м. Миргород, станцій Лубни, Гадяч, Гоголеве, Терешковка, Золотоношине (м. Комсомольськ) Селещина, Пирятин, Гребінка. Комплекс заходів проведено на автостанціях у с. Гоголеве, с. Велика Багачка. У 2013 році на підпорядкованих об’єктах обладнано засоби доступності на суму 100 тис.грн. Крімт того, згідно наказу Укрзалізниці від 24.12.2008 № 553-Ц, за заявкою бажаючих зараз діє послуга перевезення інвалідів у спеціально обладнаному вагоні, а в разі потреби працює супровідна група допомоги, яка забезпечує послуги посадки-висадки і супроводу осіб з інвалідністю по території вокзалу. Впродовж 2012-2014 років шляхом опитування та у спосіб адаптації відбувся аудит автовокзалів, автостанцій та залізничних вокзалів області, а в лютому 2014 року проведено показовий аудит доступності залізничного вокзалу „Полтава-Київська” Відокремленого підрозділу „Полтавської дирекції залізничних перевезень”.
У містах Полтаві, Кременчуці продовжується поступове збільшення одиниць громадського транспорту, пристосованого для перевезення інвалідів і зокрема тих, що користуються інвалідними візками. В м. Полтаві планується збільшення таких засобів до 15% до 2014 року і далі 20% − до 2015, 30% − до 2017 року, 35%− до 2018 року. У 2013 році придбано 11 автобусів з низькою підлогою та обладнаних засобами для перевезення пільгової категорії на суму 2,3 млн. На сьогодні 61 спец. автобуси з низьким рівнем підлоги (18 з пандусами) працюють на 14-ти міських маршрутах. На 5-ти автобусах встановлена  візуальна та звукова система інформування пасажирів про зупинки. Проводяться рейдові перевірки дотримання  ранспортного законодавства за участі Головавтоінспекції та Державтоінспекції, результати перевірок враховуються під час проведення чергових конкурсів.
За ініціативи обласного комітету доступності й Управління містобудування та архітектури облдержадміністрації започатковано аудиторські перевірки об’єктів транспортної інфраструктури у містах обласного значення та аудит якості надання послуг громадським міським та міжміським транспортом особам з фізичними, сенсорними та когнітивними порушеннями. На жаль до сьогодні гарантії безпечного пересування інвалідів спинальників, людей з вадами зору на маршрутах руху у зоні коридорів вулиць та їх перетину, якість дорожнього та тротуарного полотна і в тому числі у паркових зонах, залишаються не визначеними. Основні керівні засади та ідеї, що повинні бути закладеними до системи гарантій для найбільш вразливих верств населення, в єдиній нормі законодавчо визначені не достатньо. Тут йдеться про відповідні вимоги до дорожніх контрастних горизонтальних і вертикальних позначень, спеціального тротуарного покриття, супровідних горизонтальних та вертикальних орієнтирів. Їх відсутність ускладнює організацію руху і безпечне пересування означеної категорії інвалідів. Крім того, неодноразовий поточний ремонт вулиць, що раніше здійснений без поновлення бортового каменю, зумовив ускладнення у користуванні інвалідами-візочниками послугами транспорту, який пристосований до потреб інвалідів. В зв’язку з руйнацією дорожнього покриття в зонах зупинок громадського транспорту, водії змушені паркуватись з порушенням вимог „Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту”, затверджених постановою №176 Кабінету Міністрів України від 18.02.1997.
З 1 листопада 2013 року набрала чинності Зміна №3, внесена до будівельних норм ДБН В.2.3-4:2007 „Автомобільні дороги. Частина І. Проектування. Частина ІІ. Будівництво”. Зміною №3 розширила спектр вимог, якими гарантується безпека руху в коридорах транспортної мережі. Контрастні орієнтири, горизонтальні та вертикальні вказівники, знаки, табло (по суті європейського зразка) вже у 2014 році мають координувати безпечний рух транспорту і пішохідних потоків. В такий спосіб гарантуються безпечні умови мобільності людей з вадами зору, слуху та тих, що користуються інвалідними візками.
Так рамках міжнародного проекту з реконструкції автодороги Київ-Харків-Довжанський, згідно існуючих європейських норм, на території Полтавської області передбачено спорудження десяти надземних переходів, які будуть пристосованими для руху інвалідів у візках, зокрема на ділянці підходу до м.Полтави. Крім того, на цій автотрасі вже працює два підземних переходи в м.Пирятині і поблизу с.Нижні Млини (розв’язка). Найближчим часом планується ввести в експлуатацію ще два підземні переходи в с.Абазівка та на під’їзді в м.Лубни. Однак траса пролягає через населені пункти, чим створює незручності для мешканців селищ і є реальним бар’єром і загрозою для життя осіб з інвалідністю та безпечних дітлахів. За інформацією Служби автомобільних доріг та Департаменту інфраструктури та туризму у Полтавській області за останні 10 років жодного звернення від окремих громадян або товариства сліпих щодо облаштування конкретних місць організованого переходу через подібні комунікації не надходило. Але статистика ДТП невтішна, а зважаючи на загальний стан справ у сфері доступності, є впевненість, що над цим питанням вкрай необхідно працювати, провести відповідні дослідження на місцях і внести конкретні пропозиції. Нашою спільною метою має стати реальний внесок у покращення становища осіб з вадами здоров’я з розширенням простору їх життєдіяльності на рівних − як цього досягнуто в розвинутих країнах. Маємо здійснити заходи для створення безпечного дорожнього і пішохідного руху на особливо небезпечних ділянках автомобільних доріг, поліпшити інформаційну орієнтацію для осіб з особливими потребами, опираючись на схвалену Транспортну стратегію України, яка затверджена розпорядженням Кабінету Міністрів України №2174-р від 20.10.2010 і розраховану на період до 2020 року.
На сьогодні в області працює служба «гарячої лінії», виїзних «соціальних офісів», триває закупівля достатньої кількості звукових світлофорів і пристроїв, які регулюють рух пішоходів через транспортні комунікації. З’ясовано забезпеченість засобами доступності та можливість мобільності інвалідів за рахунок послуг „соціального таксі” (попит на послуги якого значно зріс). Аудит підтвердив важливу роль і участь осіб з інвалідністю у процесі моніторингу, проектування та будівництва об’єктів. Тому перевірки пристосованості об’єктів транспортної інфраструктури до потреб людей з інвалідністю, які відбулись, здійснювались за участі комітетів доступності усіх рівнів, представників громадських організацій, зокрема, Полтавських обласних організацій УТОС (Прокопенко О.М.), УТОГ (Усенко Л.В.), та за підтримки структурних підрозділів органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
16.09.2016 за сприяння Полтавського обласного центру перепідготовки та підвищення кваліфікації органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ, організацій (далі ‒ Центр підвищення кваліфікації) проведено навчальний тематичний короткостроковий 6-ти годинний семінар для фахівців транспорту, транспортної інфраструктури та управлінь, діяльність яких спрямована на соціальний захист осіб з інвалідністю. Результати моніторингу та аудиту стали базовими для його підготовки і проведення. Ключовими питаннями семінару стали науковий підхід, методика і практичні рекомендації щодо забезпечення максимальної пристосованості працюючих автостанцій, автовокзалів та залізничних вокзалів області до потреб осіб з обмеженими фізичними можливостями. У семінарі прийняли участь представник Національної Асамблеї інвалідів України в Полтавській області, заступник голови обласного комітету доступності Твердохліб І.В., голова Полтавського обласного осередку Всеураїнської молодіжної громадської організації інвалідів з вадами зору „Генерація успішної дії” Бабець М.Л., віце-президент „Спілки перекладачів жестової мови України”,методист по роботі з молоддю з особливими  освітніми  потребами Московець Н.О., аспірант  кафедри  автомобільних доріг геодезії та архітектури сільських будівель Полтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка Івасенко В.В. та головний спеціаліст сектору містобудівного кадастру Управління містобудування та архітектури облдержадміністрації, секретар обласного комітету доступності Ільїна А.О..
Впровадження політики доступного транспорту сприяє покращенню життя людей, в тому числі осіб з інвалідністю і слугує невід’ємною умовою досягнення рівних можливостей для участі у суспільному житті всіх груп населення.

угору ↑